Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Spotkanie polskiej delegacji z członkiem zarządu portu w Walvis Bay w Namibii

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Marlena Wysocka | 2016-05-12 11:33:45
namibia, port, walwis bay, budownictwo, transport morski,

Spotkanie polskiej delegacji z członkiem zarządu portu w Walvis Bay w Namibii

Spotkanie polskiej delegacji  z członkiem zarządu portu w Walvis Bay w Namibii

 

W dniu 29 kwietnia br., kierownik WPHI A. Krężel i W. Winiarski, przedstawiciel firmy Hansen & Genwest, której 100% właścicielem jest holding Kopex S.A. spotkali się z Phillemonem Mupupa, członkiem zarządu namibijskiej firmy NAMPORT, zarządzającej największym i jednym głębokim portem Namibii w Walvis Bay. Usytuowany w centralnej części wybrzeża namibijskiego ciągnącego się przez 1572 km, od Angoli do granicy z RPA na południu jest największym portem kontenerowym kraju. Drugim i ostatnim portem Namibii jest Luderitz w południowej części wybrzeża. Jest to port wykorzystywany wyłącznie do działalności rybołówczej ze względu na jego obecne parametry. (Jest za płytki dla statków pełnomorskich.)

 

Omówione zostały plany rozwoju portu w Walvis Bay. Obecnie jest budowane nabrzeże mające pozwolić m.in. na przyjmowanie największych statków wycieczkowych świata, jak Queen Elizabeth. Ponieważ port usytuowany jest w centrum miasta, jedyna możliwości jego rozbudowy to budowa nowych nabrzeży poprzez wejście w morze. Nabrzeża buduje firma chińska, ale do jej nadzoru powołano specjalną spółkę namibijską. Plany rozbudowy sięgają znacznie dalej, również poza miasto, gdzie mają powstać zupełnie nowe urządzenia portowe. Jest to także nowa możliwość dla polskich firm potencjalnego włączenia się w rozbudowę lub dostawę urządzeń portowych.

Polscy goście zostali obwiezieni po porcie, co dało możliwość zapoznania się z nowym rozwiązaniem, a mianowicie wydzieleniem części portu krajom sąsiadującym z Namibią, a niemającym dostępu do morza, tj. Botswanie, Zambii i Zimbabwe. Terminal Zimbabwe już funkcjonuje, Botswana jeszcze nie uruchomiła działalności, a terminal Zambii jest w budowie.
W programie wizyty znalazł się także przejazd do zakładu produkcji soli poprzez odparowywanie wody morskiej. Walvis Bay Salt Holdings http://www.wbsalt.co.za/ sprzedaje większość swojej produkcji do USA i Kanady. Sól jest używana głównie do posypywania ulic w trakcie długich kanadyjskich zim. Odległość pomiędzy portem a Walvis Bay Salt Holdings to około 15 km i jest to droga wiodąca poprzez dzielnice mieszkaniowe. Od ponad 40 lat sól transportowana jest ciężarówkami. Kopex przedstawił możliwość budowy przykrytego taśmociągu, który transportowałby sól z zakładu do portu ze znaczną korzyścią dla okolicznych mieszkańców, redukcja hałasu, spalin i drgań ciężkich ciężarówek przenoszących się na domy stojące przy drodze. Projekt będzie dyskutowany.

Walwis Bay Port Authority – Namport – firma zrządzająca portem w Walvis Bay,
w porozumieniu z Ministerstwem Pracy i transportu Namibii ma opracowane ambitne plany rozwoju na najbliższe kilkanaście – kilkadziesiąt lat. Obecnie jest to jeden z największych portów kontenerowych na atlantydzkim wybrzeżu Afryki. Jest bezpieczny i dobrze skomunikowany z resztą kraju, także połączeniami kolejowymi. Plany budowy połączenia kolejowego z Botswaną celem transportu wydobywanego tam węgla mają doprowadzić do znacznego zwiększenia przeładunków masowych i temu służy już rozpoczęta budowa terminala przeładunków masowych. Polskie firmy mają szanse podjęcia współpracy z firmami budującymi port lub, we współpracy z partnerami lokalnymi, stanięcia do przetargów, na dostawę usług i/lub urządzeń. Przetargi są ogłaszane na stronie internetowej Walwis Bay Port Authority – Namport http://www.namport.com.na/content/show.php?m=1