Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Africa"s Big Seven 2017

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Marlena Wysocka | 2017-10-06 15:20:26
targi, sektor rolno-spozywczy, żywność, import, eksport,

Africa"s Big Seven 2017

W dniach 24 – 28 czerwca 2017 przebywała w Johannesburgu misja handlowa zorganizowana przez Agencję Rynku Rolnego w ramach programu promocji sektora rolno-spożywczego Go Brand. Jej głównym celem był udział w targach Africa’s Big 7 w Gallagher Convention Centre w Midrand, Johannesburg, które odbywały się w dniach 25 – 27 czerwca 2017 r.

Na czele misji ARR na targi AB7 przybył do Johannesburga p. Jarosław Ołowski, Zastępca Prezesa Agencji rynku Rolnego. W pierwszym dniu pobytu w Johannesburgu WPHI wraz z ARR zorganizował spotkanie z uczestnikami misji w siedzibie Wydziału. Celem spotkania było omówienie specyfiki rynku dystrybucji produktów rolno-spożywczych w Południowej Afryce, ale również zapoznanie uczestników ze specyfiką gospodarki kraju, głównymi, aktualną sytuacją w tym wskaźnikami makroekonomicznymi, a także z bieżąca sytuacja polityczną. Podkreślono konieczność zachowania elementarnych zasad bezpieczeństwa. Prowadzący seminarium Kierownik WPHI podkreślił, iż Wydział dysponuje bazami danych, z których bieżące raporty dotyczące sektorów będących w kręgu zainteresowania polskich firm są udostępniane nieodpłatnie.

Po spotkaniu w WPHI Kierownik Wydziału wraz z uczestnikami misji wziął udział w wizytacji wybranych sieci sprzedaży detalicznej, głównych graczy na rynku Afryki Subsaharyjskiej, tj. Makro, firmy Massmart, zakupionej w 2013 roku przez amerykański Wal-Mart, Hypermarket Pick ‘n Pay, są to największe, wielkopowierzchniowe supermarkety tej firmy, adresujące swoją ofertę dla klasy średniej oraz tych, którzy do niej aspirują. Kolejnym superkarketem był Woolworth, z najwyższymi cenami i towarami najwyższej jakości. Ponadto wizytowano sieć Spaar, zaopatrywanej przez Monteagle, gdzie można znaleźć wiele europejskich produktów, oraz sieć Food Lovers Market, z bardzo dobrymi stoiskami świeżych warzyw, ryb i mięsa, a także bogatą ofertą serów.

Po raz pierwszy na targach Africa’ Big Seven polskie firmy wystawiały się w dwóch polskich pawilonach, ponieważ oprócz 90. Metrowego stoiska ARR 24. Metrowe stoisko przygotowała Polska Izba Mleka. W sumie w targach brało udział 18 polskich firm. Na stoisku ARR wystawiały się następujące firmy: Abam Food – mleko w proszku, Arsenal PL słodycze, Bogutti ciastka i cukierki krówki, Contimax konserwy rybne, nawiasem mówiąc pomimo przygotowanego stoiska i dużego zainteresowania produktami firmy w trakcie targów, przedstawiciele tej firmy nie pojawili się na stoisku; Jar Flavour House aromaty do produkcji ciast i napojów, Krynica Vitamin napoje energetyzujące, Polonia Business Group – olej słonecznikowy. Na stoisku WPHI, w ramach Polskiego Pawilonu, wystawiała się polska firma ze Świdwina Fleisch Mannschaft, oferując puszki z całym kurczakiem, stanowiące danie gotowe do konsumpcji, przetworzone termicznie, które mogą być sprzedawane do RPA pomimo niedawnej ptasiej grypy w Polsce. Ogromną atrakcja polskiego pawilonu były pokazy kulinarne prezentowane przez dwóch polskich kucharzy, którzy przybyli do Johannesburga w ramach misji ARR. Ich potrawy prezentujące „Polish Tastes” – polskie smaki, cieszyły się ogromnym powodzeniem zarówno wśród zwiedzających, jak i wystawców.

ARR podjęła także wysiłek, aby zaprezentować polski sektor rolno-spożywczy poprzez publikację w wersji elektronicznej w na portalu sektorowego wydawnictwa Foodstuff. Natomiast WPHI poprzez kontakt z działem marketingu targów, doprowadziło do opublikowania informacji o polskim stoisku na stronie targów. Oba materiały w załączeniu.

Najważniejszym wydarzeniem drugiego dnia targów było uroczyste otwarcie Polskiego Pawilonu, z udziałem JE Andrzeja Kanthaka, Ambasadora RP w Pretorii oraz zastępcy prezesa ARR p. Jarosława Ołowskiego.

Na sąsiadującym ze stoiskiem ARR stoisku Polskiej Izby Mleka wystawiały się spółdzielnie mleczarski Łowicz, Mlekovita i Piątnica, a także Foodexo – mleko i serwatka w proszku. Polskie firmy mleczarski osiągnęły już duże sukcesy w RPA. SM Łowicz sprzedaje swoje wyroby firmie Monteagle, a wielkość sprzedaży osiągnęła już ponad osiemset kontenerów polskiego mleka. SM Mlekovita podpisała kolejny kontrakt z firmą Shoprite. Kontrakt obejmuje dostawę kilkuset kontenerów w 2017 roku.

Na odrębnych stoiskach, prezentowały się Bempressa – produkty mleczne, Majami, słodycze, Foodcare – napoje energetyzujące, w tym cieszący się dużym zainteresowaniem napój Black, oraz Polskie Makarony, ta firma razem z ich egipskim partnerem.

Podczas tegorocznych targów zaprezentowało się ponad 300 wystawców z 25 krajów. Podczas trzech dni targowych odbywały się konferencje, podczas których wystąpiła ponad 25 mówców. Jednakże udział w konferencjach był płatny 1000,00 randów za dzień. Organizatorzy oceniają, iż targi odwiedza około 14 tysięcy gości, jednakże sądząc po frekwencji
w poszczególnych dniach wydaje się, że jest to liczba zbyt optymistyczna, a dokładną ilość odwiedzających poznamy po opublikowaniu raportu przez organizatorów. 

W trzecim dniu targów Wydział zorganizował odrębne spotkania w Ministerstwie Handlu i Przemysłu, gdzie p. Prezes spotkał się z pp. Lukiem Govender, Dyrektorem ds. Promocji Eksportu i Marketingu w departamencie Trade and Investment South Africa oraz jego zastępcą Gordonem Gleimiusem. Rozmowa dotyczyła bliższej współpracy pomiędzy TISA DTI a ARR w zakresie wzajemnego wsparcia w promocji i marketingu produktów żywnościowych polskich w RPA i południowoafrykańskich w Polsce. Podkreślono, że w przypadku warzyw i owoców obie strony mogą być dla siebie partnerem komplementarnym ze względu na odmienność pór roku. Pan Prezes ARR podkreślił, polskie produkty sektora mleczarskiego, ale także nasze narodowe specjalności, jak jabłka, truskawki, maliny, jagody, również pieczarki, jak i polski drób mogą być interesującą ofertą dla konsumenta południowoafrykańskiego. W drugą stronę należy oczekiwać większej aktywności przedstawicieli RPA w promocji znakomitego, południowoafrykańskiego wina, jak i doskonałej wołowiny i jagnięciny, szczególnie dla sektora HORECA. Drugim spotkaniem tego dnia była wizytacja przedsiębiorstwa BRM w Roodeport, koło Johannesburga, którego prezesem jest p. Seymour Talpert, który w ubiegłym roku odwiedził Polskę w ramach misji zorganizowanej przez UPEMI. Prezes Ołowski miał okazję obejrzeć linię produkcyjną BRM, która jest jednym z największych producentów gotowych dań, w szczególności żeberek oraz piersi z kurczaka, które sprzedawane są w sieciach detalicznych RPA oraz eksportowane do większości krajów Afryki, ale również do Unii Europejskiej i do Brazylii. BRM sprzedaje róniez swoje produkty do sektora HORECA w RPA. Firma zaczęła importoiwac polski drób, ale ze względu na ptasią grypę w Polsce ta sprzedaż została zatrzymana. Obecnie oczekuje na przyznanie Polsce świadectwa zdrowia dla mięsa wieprzowego, aby zacząć kupować w naszym kraju wieprzowinę.

http://www.brm.co.za/about-us.html

W ocenie WPHI targi Africa’s Big Seven 2017 były wyjątkowe ze względu na niespotykaną do tej pory na żadnych targach liczbę prezentujących się polskich firm (15). Fakt, iż firmy przywiozły swoje produkty i mogły jest zademonstrować bezpośrednio zainteresowanym kontrahentom ma kluczowe znaczenie dla sukcesu przedsięwzięcia.

Jakkolwiek nie wszystkie firmy były w pełni usatysfakcjonowane spotkaniami B2B, należy podkreślić, iż było sporo okazji do takich rozmów, a nie wszystkie polskie firmy wykazują się wystarczającą proaktywnością w poszukiwaniu partnerów na tutejszym rynku.

Zorganizowanie po raz kolejny Polskiego Pawilonu o jednolitym wystroju przez Agencję Rynku Rolnego, jak i wsparcie dla polskich firm z programu Go Brand, daje już widoczne efekty, jak choćby sukcesy polskich spółdzielni mleczarskich.

Fotoreportaże z tego wydarzenia można będzie oglądać na naszym Facebooku, na stronie internetowej WPHI w Johannesburgu oraz poprzez Tweeter.

 





Pliki do pobrania

Post Show Report 2017
pdf | 558.44 KB
Pobierz