- portug. (a) República de Angola
- Stolica: Luanda
- Powierzchnia: ponad 1,2 mln km2
- Liczba ludności: 22,1 mln
- Gęstość zaludnienia: 14,2 osoby/km2
- Waluta: kwanza (AOA)
Źródło: PAP/EPA
Republika Angoli leży w południowo-zachodniej Afryce. Kraj sąsiaduje z Demokratyczną Republiką Konga, Zambią i Namibią. Należąca do Angoli eksklawa Kabinda sąsiaduje z Kongiem i Demokratyczną Republiką Konga.
Stolicą Angoli jest Luanda, w której mieszka – według różnych źródeł – od 5 do 6 mln ludzi. Oprócz stolicy, najliczniej zamieszkane są prowincje: Huambo, Bie, Malange i Huila.
Walutą Angoli jest kwanza (AOA). Jedna kwanza to 100 centimos, ale tej jednostki nie używa się. W kraju obowiązuje reżim wymienialności wewnętrznej. Dozwolony jest wywóz/wwóz waluty krajowej do 50 tys. AOA na osobę lub 10 tys. dol. W powszechnym użyciu jest dolar amerykański, stosowany np. w rozliczeniach handlowych.
W Angoli 37 proc. ludności stanowią Ovimbundu, mieszkający w środkowej części kraju. Inne grupy etniczne to: Ambundu (25 proc., mieszkający w okolicach Luandy) oraz Bakongo (13 proc., żyjący w północno-wschodniej części kraju). Mulaci to blisko 3 proc. ludności, a Europejczycy mniej niż 1 proc.
Duża część społeczeństwa nie ma dostępu do edukacji oraz usług medycznych. Z powodu wieloletniej wojny domowej w kraju brakuje budynków mieszkalnych, a ceny nieruchomości w miastach są bardzo wysokie. Dlatego wielu mieszkańców żyje w podmiejskich slumsach.
Emigracja zarobkowa
Angola i Mozambik to główne kierunki emigracji zarobkowej wykwalifikowanych Portugalczyków. Do obu tych byłych portugalskich kolonii w Afryce wyjeżdża co roku za chlebem blisko 25 tys. obywateli Portugalii.
Pomimo nasilonej od 2008 r. emigracji portugalskich specjalistów do Angoli, ta dawna kolonia nadal potrzebuje tysięcy wykwalifikowanych pracowników. Zatrudniają ich głównie koncerny międzynarodowe, coraz śmielej inwestujące w Angoli. Skala zjawiska jest bardzo duża. Szacuje się, że tylko w ciągu ostatnich czterech lat do Angoli wyjechało ponad 80 tys. Portugalczyków. W Mozambiku jest już ich natomiast ponad 30 tysięcy.
Firmy zatrudniające przybyszów z Europy w Angoli i innych byłych portugalskich koloniach najczęściej poszukują inżynierów budowlanych, informatyków, serwisantów maszyn i urządzeń, a także specjalistów z branży paliwowej i bankowości.
Nasilenie obecności portugalskiej siły roboczej krytykowane jest przez część afrykańskich ekspertów, według których przybysze zabierają pracę miejscowej ludności. Zdaniem angolskiego ekonomisty Alvesa da Rochy polityczne elity Portugalii nie robią nic, aby powstrzymać masową ucieczkę swoich młodych specjalistów.
"Lizbona spokojnie przygląda się odpływowi wykwalifikowanej siły roboczej, niepotrzebnej w ojczyźnie. Eksportuje do Angoli swoje bezrobocie, licząc, że w ten sposób uda się jej pokonać kryzys. My tymczasem sami mamy problem z blisko 30-procentowym bezrobociem" - ocenił da Rocha.
Wyjazd do Afryki jest dla wielu Portugalczyków receptą na bezrobocie, które w ich ojczyźnie wynosi 15 proc. Przyznają, że ich pensje na Czarnym Lądzie nie odbiegają znacząco od tego, co zarabiali w ojczyźnie przed utratą pracy. Najbardziej poszukiwani inżynierowie budownictwa otrzymują zwykle od 1200 do 2000 euro. Ich wydatki na codzienny transport do pracy i opłaty za mieszkanie z reguły pokrywają pracodawcy.
Manuel Brito, 40-letni emigrant z Lizbony, przyznaje, że zdecydował się na wyjazd do Luandy w związku ze słabą sytuacją macierzystej firmy w Portugalii, która planowała zwolnienia. Jedyną ochroną przed utratą pracy był wyjazd do tworzonego w tej byłej kolonii przedstawicielstwa.
"Nie zastanawiałem się długo nad propozycją. Muszę utrzymać żonę i sześcioletniego syna, a na rodzimym rynku nie miałbym szans na szybkie zatrudnienie. Tu tymczasem koncentruję się jedynie na pracy, mimo że nie zarabiam fortuny. Brak życia prywatnego pomaga mi skupić się na karierze zawodowej" - powiedział PAP Brito, który na co dzień odpowiada za serwis maszyn budowlanych.
Tymczasem Ines Espirito Santo z Centrum Badań i Studiów Socjologicznych w Lizbonie (CIES) przyznaje, że aktualnie zarówno Angola, jak i Mozambik znajdują się wśród głównych kierunków wyjazdów zawodowych Portugalczyków. "Jednym z ułatwień w pracy w tych byłych afrykańskich koloniach jest wspólnota języka i historii" - dodaje.
Większość emigrantów zarobkowych wyrusza do Angoli i Mozambiku bez rodzin z obawy o wysoki poziom przestępczości. Sami tymczasem często są ofiarami pobić, wymuszeń i szantażu. Średnio co roku ofiarą miejscowych przestępców pada kilkuset przybyszów z Portugalii. Od kilku do kilkunastu z nich traci życie - wynika z policyjnych statystyk. Nierzadko popadają też w depresję i nałogi.
"Podczas mojego blisko dwuletniego pobytu w Angoli zobaczyłem niewiele. Moje życie ogranicza się tu do pracy. Po zakończeniu zmiany udaję się bezpośrednio do domu, który na szczęście jest oddalony o pięć minut od mojej firmy" - zauważył Manuel Brito.
Powiększająca się co roku średnio o 20 tys. nowych osób portugalska emigracja w Angoli zdominowana jest przez mężczyzn. "Większość z nich po kilkuletnim pobycie na obczyźnie osłabia więzi z pozostawioną w kraju rodziną. 80 proc. znanych mi rodaków ma w Angoli kochanki lub żyje w związku z miejscowymi kobietami, z którymi zazwyczaj mają dzieci. Tylko nieliczni zainteresowani są powrotem do swej portugalskiej rodziny" - dodał.
Źródło: PAP/EPA
Dostęp do czystej wody w proc. w latach 1990 i 2011 w Afryce
Kraj |
1990 |
2011 |
Kraj |
1990 |
2011 |
Somalia |
- |
30 |
Burundi |
69 |
74 |
Dem. Rep. Konga |
43 |
46 |
Gwinea |
51 |
74 |
Mozambik |
34 |
47 |
Liberia |
- |
74 |
Madagaskar |
29 |
48 |
Uganda |
41 |
75 |
Etiopia |
14 |
49 |
Benin |
57 |
76 |
Czad |
40 |
50 |
Lesotho |
80 |
78 |
Mauretania |
30 |
50 |
Zimbabwe |
79 |
80 |
Niger |
35 |
50 |
Burkina Faso |
44 |
80 |
Angola |
42 |
53 |
Wyb. Kości Słoniowej |
76 |
80 |
Tanzania |
55 |
53 |
Maroko |
73 |
82 |
Sudan |
67 |
55 |
Algieria |
94 |
84 |
Sierra Leone |
37 |
58 |
Malawi |
42 |
84 |
Togo |
49 |
59 |
Ghana |
53 |
86 |
Kenia |
43 |
61 |
Gabon |
- |
88 |
Nigeria |
47 |
61 |
Gambia |
75 |
89 |
Zambia |
49 |
64 |
RPA |
83 |
92 |
Mali |
28 |
65 |
Dżibuti |
75 |
93 |
Rep. Środkowoafrykańska |
59 |
67 |
Namibia |
64 |
93 |
Rwanda |
62 |
69 |
Tunezja |
82 |
96 |
Kongo |
- |
72 |
Seszele |
96 |
96 |
Gwinea Bissau |
36 |
72 |
Wyspy Św. Tomasza i Książęca |
- |
97 |
Suazi |
39 |
72 |
Botswana |
92 |
97 |
Senegal |
60 |
73 |
Egipt |
93 |
99 |
Kamerun |
49 |
74 |
Mauritius |
99 |
100 |
Dostęp do urządzeń sanitarnych w proc. w latach 1990 i 2011 w Afryce
Kraj |
1990 |
2011 |
Kraj |
1990 |
2011 |
Niger |
4 |
10 |
Namibia |
24 |
32 |
Togo |
13 |
11 |
Gabon |
- |
33 |
Czad |
8 |
12 |
Rep. Środkowoafrykańska |
11 |
34 |
Tanzania |
7 |
12 |
Wyspy Św. Tomasza i Książęca |
- |
34 |
Sierra Leone |
11 |
13 |
Uganda |
27 |
35 |
Madagaskar |
8 |
14 |
Zimbabwe |
41 |
40 |
Benin |
5 |
14 |
Zambia |
42 |
42 |
Ghana |
7 |
14 |
Kamerun |
47 |
48 |
Kongo |
- |
18 |
Burundi |
42 |
50 |
Burkina Faso |
8 |
18 |
Senegal |
36 |
51 |
Liberia |
- |
18 |
Malawi |
39 |
53 |
Mozambik |
9 |
19 |
Suazi |
49 |
57 |
Gwinea |
10 |
19 |
Angola |
29 |
59 |
Gwinea Bissau |
- |
19 |
Dżibuti |
62 |
61 |
Etiopia |
2 |
21 |
Rwanda |
32 |
61 |
Mali |
15 |
22 |
Botswana |
39 |
64 |
Somalia |
- |
24 |
Gambia |
- |
68 |
Sudan |
27 |
24 |
Maroko |
53 |
70 |
Wyb. Kości Słoniowej |
20 |
24 |
RPA |
64 |
74 |
Lesotho |
- |
26 |
Tunezja |
73 |
90 |
Mauretania |
16 |
27 |
Mauritius |
89 |
91 |
Kenia |
25 |
29 |
Algieria |
89 |
95 |
Dem. Rep. Konga |
17 |
31 |
Egipt |
72 |
95 |
Nigeria |
38 |
31 |
Libia |
97 |
97 |
Seszele |
97 |
97 |
|
|
|
Średnia liczba lat nauki w 2011 roku w Afryce
Mozambik |
1,2 |
Senegal |
4,5 |
Burkina Faso |
1,3 |
Uganda |
4,7 |
Niger |
1,4 |
Nigeria |
5,0 |
Czad |
1,5 |
Tanzania |
5,1 |
Etiopia |
1,5 |
Madagaskar |
5,2 |
Gwinea |
1,6 |
Togo |
5,3 |
Mali |
2,0 |
Gwinea Równikowa |
5,4 |
Gwinea-Bissau |
2,3 |
Kamerun |
5,9 |
Burundi |
2,7 |
Kongo |
5,9 |
Gambia |
2,8 |
Lesotho |
5,9 |
Sierra Leone |
2,9 |
Egipt |
6,4 |
Sudan |
3,1 |
Tunezja |
6,5 |
Rwanda |
3,3 |
Zambia |
6,5 |
Benin |
3,3 |
Algieria |
7,0 |
Wyb. Kości Słoniowej |
3,3 |
Kenia |
7,0 |
Erytrea |
3,4 |
Ghana |
7,1 |
Dem. Rep. Konga |
3,5 |
Suazi |
7,1 |
Rep. Środkowoafrykańska |
3,5 |
Mauritius |
7,2 |
Rep. Zielonego Przylądka |
3,5 |
Zimbabwe |
7,2 |
Mauretania |
3,7 |
Libia |
7,3 |
Dżibuti |
3,8 |
Namibia |
7,4 |
Liberia |
3,9 |
Gabon |
7,5 |
Wyspy Św. Tomasza i Książęca |
4,2 |
RPA |
8,5 |
Malawi |
4,2 |
Botswana |
8,9 |
Maroko |
4,4 |
Seszele |
9,4 |
Angola |
4,4 |
|
|
Procent dzieci aktywnych ekonomicznie w wieku 7-14 w 2010 roku w Afryce
Mozambik |
1,8 |
Liberia |
37,4 |
Lesotho |
2,6 |
Gwinea Równikowa |
37,7 |
Rwanda |
7,5 |
Kenia |
37,7 |
Egipt |
7,9 |
Uganda |
38,2 |
Botswana |
8,0 |
Togo |
38,7 |
Suazi |
11,2 |
Dem. Rep. Konga |
39,8 |
Burundi |
11,7 |
Malawi |
40,3 |
Maroko |
13,2 |
Burkina Faso |
42,1 |
Zimbabwe |
14,3 |
Gambia |
43,5 |
Sierra Leone |
14,9 |
Wybrzeże Kości Słoniowej |
45,7 |
Namibia |
15,4 |
Niger |
47,1 |
Senegal |
18,5 |
Gwinea |
48,3 |
Mali |
23,0 |
Ghana |
48,9 |
Madagaskar |
26,0 |
Gwinea Bissau |
50,5 |
RPA |
27,7 |
Etiopia |
56,0 |
Angola |
30,1 |
Czad |
60,4 |
Kongo |
30,1 |
Rep. Środkowoafrykańska |
67,0 |
Tanzania |
31,1 |
Benin |
74,4 |
Zambia |
34,4 |
|
|
Procent osób niedożywionych w Afryce w latach 1990-92 i 2011-2013
Kraj |
1990-92 |
2011-13 |
Kraj |
1990-92 |
2011-2013 |
Algieria |
<5,0 |
<5,0 |
Wyb. Kości Słoniowej |
13,3 |
20,5 |
Egipt |
<5,0 |
<5,0 |
Senegal |
22,0 |
21,6 |
Libia |
<5,0 |
<5,0 |
Angola |
63,2 |
24,4 |
Tunezja |
<5,0 |
<5,0 |
Burkina Faso |
22,9 |
25,0 |
Ghana |
44,4 |
<5,0 |
Botswana |
25,1 |
25,7 |
RPA |
<5,0 |
<5,0 |
Kenia |
34,8 |
25,8 |
Maroko |
6,7 |
5,0 |
Madagaskar |
24,4 |
27,2 |
Mauritius |
8,6 |
5,4 |
Rep. Środkowoafrykańska |
48,5 |
28,2 |
Gabon |
9,5 |
5,6 |
Liberia |
29,6 |
28,6 |
Benin |
22,4 |
6,1 |
Namibia |
36,2 |
29,3 |
Wyspy Św. Tomasza i Książęca |
22,9 |
7,2 |
Czad |
60,1 |
29,4 |
Mali |
24,9 |
7,3 |
Sierra Leone |
42,5 |
29,4 |
Nigeria |
21,3 |
7,3 |
Rwanda |
52,3 |
29,7 |
Mauretania |
12,9 |
7,8 |
Uganda |
27,1 |
30,1 |
Seszele |
16,5 |
8,3 |
Zimbabwe |
43,6 |
30,5 |
Gwinea Bissau |
21,8 |
10,1 |
Kongo |
42,4 |
33,0 |
Kamerun |
38,3 |
13,3 |
Tanzania |
28,8 |
33,0 |
Niger |
35,5 |
13,9 |
Suazi |
15,8 |
35,8 |
Gwinea |
18,2 |
15,2 |
Mozambik |
57,8 |
36,8 |
Togo |
34,8 |
15,5 |
Etiopia |
- |
37,1 |
Lesotho |
17,0 |
15,7 |
Sudan |
41,9 |
38,9 |
Gambia |
18,2 |
16,0 |
Zambia |
33,8 |
43,1 |
Malawi |
45,2 |
20,0 |
Erytrea |
- |
61,3 |
Dżibuti |
70,2 |
20,5 |
Burundi |
44,4 |
67,3 |
Wskaźniki rozwoju społecznego (HDI) na świecie i w Afryce w 2011 roku
Regiony i kraje |
Ranga HDI |
Wskaźnik rozwoju społecznego HDI |
Mierniki wyznaczające wskaźnik rozwoju społecznego |
|||
Przewidywana długość życia w momencie urodzin w latach |
Średnia liczba lat nauki |
Oczekiwana liczba lat nauki |
Dochód narodowy brutto na 1 mieszkańca w USD* |
|||
Świat |
- |
0,682 |
69,8 |
7,4 |
11,3 |
10 082 |
Afryka Ogółem |
- |
0,493 |
57,4 |
4,8 |
9,6 |
2 616 |
Afryka Północna |
- |
0,650 |
73,0 |
6,2 |
11,8 |
5 972 |
Algieria |
96 |
0,698 |
73,1 |
7,0 |
13,6 |
7 658 |
Egipt |
113 |
0,644 |
73,2 |
6,4 |
11,0 |
5 269 |
Libia |
64 |
0,760 |
74,8 |
7,3 |
16,6 |
12 637 |
Maroko |
130 |
0,582 |
72,2 |
4,4 |
10,3 |
4 196 |
Tunezja |
94 |
0,698 |
74,5 |
6,5 |
14,5 |
7 281 |
Afryka Subsaharyjska |
- |
0,463 |
54,4 |
4,5 |
9,2 |
1 966 |
Afryka Środkowa |
- |
0,366 |
50,0 |
4,0 |
8,7 |
1 660 |
Angola |
148 |
0,486 |
51,1 |
4,4 |
9,1 |
4 874 |
Czad |
183 |
0,328 |
49,6 |
1,5 |
7,2 |
1 105 |
Dem. Rep. Konga |
187 |
0,286 |
48,4 |
3,5 |
8,2 |
280 |
Gabon |
106 |
0,674 |
62,7 |
7,5 |
13,1 |
12 249 |
Gwinea Równikowa |
136 |
0,537 |
51,1 |
5,4 |
7,7 |
17 608 |
Kamerun |
150 |
0,482 |
51,6 |
5,9 |
10,3 |
2 031 |
Kongo |
137 |
0,533 |
57,4 |
5,9 |
10,5 |
3 066 |
Rep. Środkowoafrykańska |
179 |
0,343 |
48,4 |
3,5 |
6,6 |
707 |
Wyspy Świętego Tomasza i Książęca |
144 |
0,509 |
64,7 |
4,2 |
10,8 |
1 792 |
Afryka Wschodnia |
- |
0,406 |
56,0 |
3,8 |
8,6 |
1 174 |
Burundi |
185 |
0,316 |
50,4 |
2,7 |
10,5 |
368 |
Dżibuti |
165 |
0,430 |
57,9 |
3,8 |
5,1 |
2 335 |
Erytrea |
177 |
0,349 |
61,6 |
3,4 |
4,8 |
536 |
Etiopia |
174 |
0,363 |
59,3 |
1,5 |
8,5 |
971 |
Kenia |
143 |
0,509 |
57,1 |
7,0 |
11,0 |
1 492 |
Malawi |
171 |
0,400 |
54,2 |
4,2 |
8,9 |
753 |
Madagaskar |
151 |
0,480 |
66,7 |
5,2 |
10,7 |
824 |
Mauritius |
77 |
0,728 |
73,4 |
7,2 |
13,6 |
12 918 |
Mozambik |
184 |
0,322 |
50,2 |
1,2 |
9,2 |
898 |
Rwanda |
165 |
0,429 |
55,4 |
3,3 |
11,1 |
1 133 |
Seszele |
52 |
0,773 |
73,6 |
9,4 |
13,3 |
16 729 |
Sudan |
169 |
0,408 |
61,5 |
3,1 |
4,4 |
1 894 |
Tanzania |
152 |
0,466 |
58,2 |
5,1 |
9,1 |
1 328 |
Uganda |
161 |
0,446 |
54,1 |
4,7 |
10,8 |
1 124 |
Zambia |
164 |
0,430 |
49,0 |
6,5 |
7,9 |
1 254 |
Zimbabwe |
173 |
0,376 |
51,4 |
7,2 |
9,9 |
376 |
Afryka Zachodnia |
- |
0,431 |
54,1 |
4,2 |
8,4 |
1 656 |
Benin |
167 |
0,427 |
56,1 |
3,3 |
9,2 |
1 364 |
Burkina Faso |
181 |
0,331 |
55,4 |
1,3 |
6,3 |
1 141 |
Gambia |
168 |
0,420 |
58,5 |
2,8 |
9,0 |
1 282 |
Ghana |
135 |
0,541 |
64,2 |
7,1 |
10,5 |
1 584 |
Gwinea |
178 |
0,340 |
54,1 |
1,6 |
8,6 |
863 |
Gwinea-Bissau |
176 |
0,353 |
48,1 |
2,3 |
9,1 |
994 |
Liberia |
182 |
0,329 |
56,8 |
3,9 |
11,0 |
265 |
Mali |
175 |
0,359 |
51,4 |
2,0 |
8,3 |
1 123 |
Mauretania |
159 |
0,453 |
58,6 |
3,7 |
8,1 |
1 859 |
Niger |
186 |
0,295 |
54,7 |
1,4 |
4,9 |
641 |
Nigeria |
156 |
0,459 |
51,9 |
5,0 |
8,9 |
2 069 |
Senegal |
155 |
0,459 |
59,3 |
4,5 |
7,5 |
1 708 |
Sierra Leone |
180 |
0,336 |
47,8 |
2,9 |
7,2 |
737 |
Togo |
162 |
0,435 |
57,1 |
5,3 |
9,6 |
798 |
Rep. Zielonego Przylądka |
133 |
0,568 |
74,2 |
3,5 |
11,6 |
3 402 |
Wyb. Kości Słoniowej |
170 |
0,400 |
55,4 |
3,3 |
6,3 |
1 387 |
Afryka Południowa |
- |
0,611 |
53,0 |
8,3 |
12,8 |
9 062 |
Botswana |
118 |
0,633 |
53,2 |
8,9 |
12,2 |
13 049 |
Lesotho |
160 |
0,450 |
48,2 |
5,9 |
9,9 |
1 664 |
Namibia |
120 |
0,625 |
62,5 |
7,4 |
11,6 |
6 206 |
RPA |
123 |
0,619 |
52,8 |
8,5 |
13,1 |
9 469 |
Suazi |
140 |
0,522 |
48,7 |
7,1 |
10,6 |
4 484 |
*według siły nabywczej w 2005
Źródło: UNDP Human development report 2011, New York Oxford University Press 2011

-
1 stycznia: Nowy Rok
-
4 stycznia: Dzień Męczenników Prześladowań Kolonialnych
-
25 stycznia: Dzień Luandy
-
4 lutego: Rocznica Rozpoczęcia Walki Zbrojnej o Niepodległość
-
8 marca: Międzynarodowy Dzień Kobiet
-
4 kwietnia: Dzień Pokoju
-
1 maja: Dzień Pracy
-
17 września: Dzień Bohatera Narodowego
-
2 listopada: Dzień Zaduszny
-
11 listopada: Dzień Niepodległości
-
25 grudnia: Boże Narodzenie
-
Karnawał (ruchomy)
-
Wielkanoc (ruchomy)
-
Światowa Organizacja Handlu (World Trade Organization – WTO)
-
Międzynarodowy Fundusz Walutowy (International Monetary Found – IMF)
-
Bank Światowy (World Bank)
-
Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (United Nations Conference on Trade and Development – UNCTAD)
-
Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju Przemysłowego (United Nations Industrial Development Organization – UNIDO)
-
Organizacja Krajów Eksportujących Ropę Naftową (Organisation of Petroleum Exporting Countries – OPEC)
-
Wspólny Rynek dla Wschodniej i Południowej Afryki (Common Market For East And South Africa – COMESA)
-
Południowoafrykańska Wspólnota na rzecz Rozwoju (South African Development Comunity – SADC)
-
Światowa Organizacja Własności Intelektualnej (World Intellectual Property Organization – WIPO)
-
Afrykański Bank Rozwoju (African Development Bank Group)
- www.portalangop.co.ao - państwowa agencja informacyjna (serwis w jęz. portugalskim, angielskim, francuskim i hiszpańskim)
- www.jornaldeangola.sapo.ao - internetowe wydanie dziennika "Jornal de Angola"
- www.expansao.co.ao - internetowe wydanie tygodnika ekonomicznego "Expansão"
-
wysokie tempo wzrostu
-
bogactwa naturalne
-
stabilność polityczna
-
ułatwienia dla zagranicznych inwestorów
-
duża chłonność rynku i małe nasycenie towarami i usługami
-
wysoki poziom ubóstwa
-
słabo rozwinięta infrastruktura
-
biurokracja i rozpowszechniona korupcja,
-
uzależnienie gospodarki od sektora wydobywczego
-
niskie kwalifikacje miejscowej siły roboczej
Omawiając wskaźniki makroekonomiczne angolskiej gospodarki należy zwrócić uwagę, że dane statystyczne często są publikowane przez miejscowe instytucje z dużym opóźnieniem. Niejednokrotnie występują też rozbieżności pomiędzy wskaźnikami publikowanymi przez angolską administrację państwową, Bank Światowy, Międzynarodowy Fundusz Walutowy czy inne instytucje ekonomiczne.
Wskaźniki makroekonomiczne |
2011 |
2012 |
2013* |
PKB (w mld dol.) |
118,7 |
124,8 |
131,8 |
PKB na 1 mieszkańca (dol.) |
6 000 |
6 200 |
6 300 |
PKB (wzrost w %) |
3,9 |
5,2 |
5,6 |
Deficyt budżetowy (% PKB) |
b.d. |
12. |
b.d |
Dług publiczny (% PKB) |
b.d. |
17,2 |
14.7 |
Inflacja (w %) |
b.d. |
10,3 |
8,9 |
Zadłużenie zagraniczne (mld dol.) |
b.d. |
21,9 |
22,7 |
Rezerwy dewizowe (wł. złoto, mld dol.) |
b.d. |
33,4 |
37,9 |
Eksport towarów (w mld dol.) |
b.d. |
77,1 |
70,8 |
Import towarów (w mld dol.) |
b.d. |
23,7 |
26,1 |
Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w Angoli (mld dol.) |
12,2 |
17,2 |
b.d. |
Inwestycje bezpośrednie Angoli za granicą (w mld dol.) |
0 |
9,9 |
12,9. |
Źródło: CIA The World Factbook
Udział ludności rolniczej w ogólnej liczbie ludności w 2010 roku w Afryce - w procentach
Libia |
3,0 |
Burkina Faso |
92,1 |
Mauritius |
8,0 |
Sierra Leone |
60,0 |
RPA |
9,8 |
Liberia |
62,0 |
Rep. Zielonego Przylądka |
16,9 |
Rep. Środkowoafrykańska |
63,2 |
Tunezja |
20,6 |
Zambia |
63,2 |
Algieria |
20,9 |
Gwinea Równikowa |
64,3 |
Nigeria |
24,9 |
Somalia |
65,6 |
Gabon |
25,7 |
Czad |
65,7 |
Maroko |
25,9 |
Angola |
69,2 |
Egipt |
27,9 |
Madagaskar |
70,1 |
Suazi |
28,8 |
Senegal |
70,2 |
Kongo |
31,9 |
Kenia |
70,6 |
Wyb. Kości Słoniowej |
37,9 |
Malawi |
72,9 |
Lesotho |
38,9 |
Tanzania |
73,3 |
Kamerun |
40,9 |
Uganda |
73,5 |
Namibia |
41,0 |
Seszele |
73,6 |
Botswana |
42,1 |
Erytrea |
73,8 |
Benin |
44,3 |
Dżibuti |
74,0 |
Mauretania |
50,3 |
Mali |
74,9 |
Sudan |
51,5 |
Mozambik |
76,0 |
Togo |
53,4 |
Gambia |
76,0 |
Ghana |
53,8 |
Etiopia |
77,3 |
Zimbabwe |
56,3 |
Gwinea Bissau |
79,3 |
Dem. Rep. Konga |
57,2 |
Gwinea |
79,8 |
Burundi |
89,2 |
Niger |
82,9 |
Rwanda |
89,4 |
|
|
Wymiana handlowa z Polską
w mln dol. |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
Dynamika % 2013/14 |
Obroty |
13,1 |
15,2 |
19,5 |
39,7 |
40,5 |
101,9 |
Eksport |
11,1 |
12,4 |
17,5 |
36,6 |
37,1 |
101,6 |
Import |
2 |
2,8 |
2,1 |
3,2 |
3,3 |
105,2 |
Saldo |
9,1 |
9,5 |
15,4 |
33,4 |
33,8 |
|
-
przyrządy, aparaty optyczne, kinematograficzne, pomiarowe, medyczne - udział w polskim eksporcie ok. 33 proc.
-
urządzenia mechaniczne i elektryczne; do rejestracji i odbioru dźwięku - 10 mln dol., udział w polskim eksporcie 27 proc.
-
wyroby nieszlachetne i wyroby z metali nieszlachetnych - 5,6 mln dol., udział 15 proc.
-
gotowe artykuły spożywcze: napoje bezalkoholowe, alkohol i ocet, tytoń - 2,1 mln dol., udział 5,6 proc.
-
produkty mineralne (o 2375 proc. - prawdopodobnie jedna transakcja; niewielka wartość wyjściowa)
-
wyroby metalurgiczne (o 162 proc.)
-
wyroby przemysłu drzewno-papierniczego (o 130 proc.),
-
wyroby przemysłu elektromaszynowego (o 114 proc.),
-
wyroby ceramiczne (o 75 proc.)
-
wyroby przemysłu lekkiego (o 71 proc.)
-
wyroby przemysłu chemicznego (o 24 proc.)
-
artykuły rolno-spożywcze (o 16 proc.)
-
Umowa o transporcie lotniczym między Rządem PRL i Rządem Ludowej Republiki Angoli. 1976.04.24, data wejścia w życie: 1979.08.24.
-
Porozumienie między Rządem PRL a Rządem Ludowej Republiki Angoli w dziedzinie gospodarki rybnej. Data podpisania: 1977.04.28.
-
Umowa między Rządem PRL a Rządem Ludowej Republiki Angoli o współpracy kulturalnej i naukowej. Data podpisania: 1977.04.28, data wejścia w życie: 1981.03.09.
-
Porozumienie między PRL a Ludową Republiką Angoli o przyjaźni i współpracy. Data podpisania: 1978.12.04, data wejścia w życie: 1984.04.11.
-
Umowa między Rządem RP a Rządem Republiki Angoli w sprawie spłaty i restrukturyzacji zadłużenia Republiki Angoli wobec RP. Data podpisania: 2003.11.21, data wejścia w życie: 2003.11.21.
-
Umowa między Rządem RP a Rządem Republiki Angoli o udzieleniu kredytu w ramach pomocy wiązanej. Data podpisania: 2006.03.01, data wejścia w życie: 2006.03.01.
-
Umowa między Rządem RP a Rządem Republiki Angoli o udzieleniu kredytu. Data podpisania: 2006.03.01, data wejścia w życie: 2006.03.01.
-
Porozumienie między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Angoli o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Angoli o udzieleniu kredytu oraz Porozumienie między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Angoli o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Angoli o udzieleniu kredytu w ramach pomocy wiązanej, sporządzonej w Luandzie 1.03.2006 r., w formie wymiany not. Data podpisania: 2008.06.25, data wejścia w życie: 2008.06.27.
-
Umowa między Rządem RP a Rządem Rep. Angoli o udzieleniu kredytu w ramach pomocy wiązanej. Data podpisania: 2010.08.27, data wejścia w życie: 2010.08.27.
- spółka komandytowa
- spółka jawna
- limited co-partnerships
- limited co-partnerships by shares
Wskaźnik percepcji korupcji w Afryce w 2012 roku – w punktach
Botswana |
65 |
Niger |
33 |
Republika Zielonego Przylądka |
60 |
Egipt |
32 |
Mauritius |
57 |
Madagaskar |
32 |
Rwanda |
53 |
Mozambik |
31 |
Seszele |
52 |
Sierra Leone |
31 |
Namibia |
48 |
Togo |
30 |
Ghana |
45 |
Wybrzeże Kości Słoniowej |
29 |
Lesotho |
45 |
Uganda |
29 |
RPA |
43 |
Kenia |
27 |
Wyspy Świętego Tomasza i Książęca |
42 |
Niger |
27 |
Liberia |
41 |
Kamerun |
26 |
Tunezja |
41 |
Rep. Środkowoafrykańska |
26 |
Burkina Faso |
38 |
Kongo |
26 |
Malawi |
37 |
Erytrea |
25 |
Maroko |
37 |
Gwinea Bissau |
25 |
Sudan |
37 |
Gwinea |
24 |
Zambia |
37 |
Angola |
22 |
Benin |
36 |
Dem. Rep. Konga |
21 |
Dżibuti |
38 |
Libia |
21 |
Senegal |
36 |
Gwinea Równikowa |
20 |
Gabon |
35 |
Zimbabwe |
20 |
Tanzania |
35 |
Burundi |
19 |
Algieria |
34 |
Czad |
19 |
Gambia |
34 |
Sudan |
13 |
Mali |
34 |
Somalia |
8 |
Etiopia |
33 |
|
|
- prezentacja propozycji: Formularz (opis, inwentaryzacja sprzętu oraz obiektu)
- regulamin działalności firmy, jeśli inwestor jest akcjonariuszem istniejącej już spółki
- projekty zapisów statutowych do rejestracji firmy
- certyfikat umożliwiający nazwanie firmy
- roczny raport finansowy z ostatnich trzech lat - inwestycje w imieniu własnym
- certyfikat zdolności finansowej
- zaświadczenie o niekaralności
- pełnomocnictwo (jeżeli dotyczy)
- Banku Centralnego Angoli (BNA), który pozwala na zagraniczne transakcje kapitału
- organów celnych
- ministerstw regulacyjnych
- zarejestrować firmę
- opublikować statut w monitorze państwowym (Diario da República),
- uzyskać licencję na prowadzenie działalności gospodarczej (w Ministerstwie Handlu)
- dokonać rejestracji w organach podatkowych (Ministerstwo Finansów)
- wysokości inwestycji
- okresu, na jaki została wydana koncesja na inwestycję
- fiskalnych i celnych motywacyjnych stop procentowych
- czasu trwania inwestycji
- wpływu socjoekonomicznego, ktory posiada inwestycja na zmniejszenie ubostwa
Źródła:
- Ministerstwo Spraw Zagranicznych
- Ministerstwo Gospodarki
- Wydawnictwo Naukowe PWN
- PAP
- Bank Światowy
- PAIiIZ
- ONZ
- "Problemy wyżywienia ludności na kontynencie afrykańskim" Bożena Gulbicka, Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej Państwowy Instytut Badawczy